Mergând, învăţaţi toate neamurile…

Lecturi duhovniceşti – predici audio, cuvinte de folos…

Cuvânt al Sf. Luca al Crimeei despre lumina lină a cunoaşterii lui Dumnezeu în inimile cuvioase

| 2 Comentarii

Cuvânt al Sf. Luca al Crimeei

despre lumina lină a cunoaşterii lui Dumnezeu în inimile cuvioase


Iată că se apropie sfârşitul Sfintei Patruzecimi. Să ne adunăm gândurile şi să cercetăm: oare a fost atins scopul Sfântului Post? Pentru ce a fost rânduit Postul Mare, care este obligatoriu pentru toţi creştinii?
Pentru a ne pregăti să întâmpinăm cu vrednicie cea mai mare zi din istoria omenirii: ziua mântuirii neamului omenesc, a preaslăvitei Învieri a Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos după moartea lui pe cruce. “
 

Audio clip: Adobe Flash Player (version 9 or above) is required to play this audio clip. Download the latest version here. You also need to have JavaScript enabled in your browser.

 

2 Comentarii

  1. Cunoaşterea lui Dumnezeu prin conlocuirea cu însuşi Cuvântul este însăşi teologia , Θεολογια, e vorba de pogorârea dumnezeiască în suflet care nu poate fi văzută decât cu ochii credinţei, “ochii Porumbiţei”. Nu este vorba să ştim de Dumnezeu, ci să-L”avem pe Dumnezeu în noi”(Sf. Grigorie de Nyssa, Despre Fericiri).
    “Cine doreşte să vadă chipul Tatălui care este în ceruri nu caută pentru nimic în lume să perceapă o formă sau o figură, în timpul rugăciunii.”(Evagrie Ponticul, Cuvânt despre rugăciune)
    Cel ce este în rugăciune, e îmbrăcat cu LUMINA fără formă ,este sălaşul lui Dumnezeu.
    Teologia duhovnicească devine astfel, domeniul în care converg purificarea ascetică, contemplarea lumii reflectate de suflet şi rugăciunea-unire, ceea ce îngăduie Sfântului Grigorie de Nyssa să dea această definiţie, teologică: “Dacă eşti teolog, te rogi cu adevărat, iar dacă te rogi, atunci eşti teolog.”(Despre Rugăciunea domnească.)
    Teologia devine descrierea prin cuvinte teologice a PREZENŢEI LUMINĂTOARE A CUVÂNTULUI. Ea cere creştinului să se întoarcă la purificarea sufletului şi să lepede cele lumeşti . Apare astfel ca o lucrare harismatică, fiindcă “nimeni nu poate să-L cunoască pe Dumnezeu dacă nu-l învaţă Însuşi Dumnezeu şi a vorbi de Dumnezeu este lucru însemnat !”spune Sfântul Grigorie de Nazianz. Este un dialog între sufletul omului şi Duhul Lui Dumnezeu, care generează unitatea “îndumnezeitoare”.
    “Dumnezeu nu Se uneşte decât cu cei ce sunt dumnezei”, spune Sfântul Simeon Noul Teolog.
    Când Îl caută pe Dumnezeu, omul este găsit de Dumnezeu ; a-L găsi pe Dumnezeu, înseamnă a-L căuta neîncetat şi să-L vezi cu adevărat pe Dumnezeu…când nu te-ai săturat niciodată să-L doreşti…Omul se schimbă la faţă…prin trăire duhovnicească !
    Sufletul recunoaşte pe Dumnezeu în jertfa şi dispreţul de sine, prin smerenie…sufletul curat şi gol se menţine în veghea dumnezeiască ; gata pentru pogorârea parusiacă a lui Dumnezeu, gata să vieţuiască apropierea Sa.
    Viaţa duhovnicească ortodoxă fremătă de insistenta(în sens pozitiv) repetiţie al lui ΚΙΡΙΕ ΕΛΕΙΣΟΝ ! , “DOAMNE MILUIEŞTE ! “,plină de neîncetate alte cereri de iertare a păcatelor. Ele se derulează într-o atmosferă de veritabil πενθος (doliu, plângere)…
    Totuşi, departe de a fi trişti sau pesimişti….mărturisim o credinţă bucuroasă…care ne luminează sufletele, pentru că Însuşi Dumnezeu este LUMINA şi IUBIREA. AMIN !

  2. Fara Dumnezeu, nu existam!
    Omul se ridica la Dumnezeu,prin
    ASCULTARE.Ascultarea, intai de toate
    fata de Dumnezeu,apoi de stapanire,parinti…este o ierarhie a ascultarii.Prioritara, este ascultarea de duhovnic,care este mijlocitorul si unealta noastra la Dumnezeu.
    Neascultarea duce la IAD. Exemple ne sunt date in Sfanta Scriptura,de la Adam si Ingerul Neascultarii,Lucifer,pana la Iuda cel care L-a vandut pe Mantuitorul.
    Exemplul Ascultarii Lui Avram pana la jertfirea fiului pentru Tatal Ceresc il face mostenitorul atator mari neamuri.Ocrotit si luminat de Dumnezeu inaintea tuturor, fiind exemplul binecredinciosului crestin,nepunand nimic si pe nimeni ianintea Tatalui Creator.
    Predicile oferite noua,ajuta cunoasterea mai aprofundata a Evangheliei,a Sfintilor Parintii,a Dogmelor Ortodoxe,a cultului Bisericii
    noastre,pentru care multumim si dorim
    sa ascultam in continuare si mai mult daca e posibil cu cantari si imne,chiar si slujbe,de ce nu si SFANTE LITURGHII,bucurii aduse acelora care nu pot participa la slujbe,din anumite motive,timp sau boala.
    Multumim harnicului nostru duhovnic pentru aceasta lucrare,dorindu-i spor in toate cele bune si multa rabdare cu fiii si fiicele duhovnicesti ce inteleg mai greu invataturile sale.
    Dumnezeu sa ne lumineze mintea si Calea Sa.

Lasă un răspuns

Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.