Mergând, învăţaţi toate neamurile…

Lecturi duhovniceşti – predici audio, cuvinte de folos…

PREDICĂ LA SFÂNTUL MASLU – UN DOCTOR MINUNAT

| 2 Comentarii

Predică la Sfântul Maslu

UN DOCTOR MINUNAT

 

 

În vremea când era un sihastru trăind în Peninsula Sinai, Sfântul Ioan era cunoscut pentru smerenia și ascultarea sa, precum și pentru înțelepciunea și discernământul său (obținute printr-o îndelungată experiență spirituală). Avea o reputație de foarte bun cunoscător în ceea ce privește modul în care trebuie dusă o viață duhovnicească. Sfântul Ioan, egumen al Mănăstirii Rait, i-a cerut într-o zi Sfântului Ioan Scărarul (cunoscut și ca Ioan din Sinai) să scrie lucrurile pe care le cunoștea într-o carte. La început, Sfântul Ioan Scărarul ezita să-și asume o astfel de sarcină, dar în cele din urmă a ascultat rugămintea egumenului din Rait și a început să scrie Scara (mai târziu numită Scara sfintelor nevoințe ale desăvârșirii). Sfântul Ioan a primit numele de “Scărarul” (Climax sau Climacus, adică “al Scării”) datorită lucrării sale. Scrierea Scării a fost comparată mai târziu cu primirea Legii pe muntele Sinai de către Sfântul prooroc Moise.

Fațada Măn. Sucevița

Această lucrare a fost folosită mai întâi de monahi. Până în zilele noastre, aceștia o citesc în special în timpul Postului Mare. Este una din scrierile recomandate în perioadele de post și pentru cei care mai sunt “în lume”, însă numai cu precauție și sub sfătuirea unui Părinte duhovnicesc. Această lucrare și-a lăsat amprenta asupra vieților multor sfinți precum Sf. Teodor Studitul, Sf. Serghie de Radonej, Sf. Iosif de Volokolamsk, Sf. Petru Damaschinul, Sf. Teofan Zăvorâtul etc.

Scopul tratatului este de a fi un ghid în urmarea unei vieți închinate întru totul lui Dumnezeu. Metafora scării, asemănătoare cu cea din viziunea Patriarhului Iacov, este folosită pentru a descrie modul în care cineva poate urca spre Împărăția Cerurulor, începând cu renunțarea la lume și sfârșind în Rai, împreună cu Domnul. Lucrarea este împărțită în treizeci de capitole, fiecare ocupându-se de un păcat sau de o virtute anume. Inițial, capitolele erau numite logoi, dar astăzi sunt mai cunoscute ca “trepte”. Conținutul, ca și în cazul Legilor primite de Moise, nu cuprinde în primul rând reguli, reglementări de tot felul, ci mai ales observații asupra practicilor existente. Adesea, limbajul folosit este metaforic, pentru a ilustra mai bine natura păcatului sau a virtuții. În ansamblu, tratatul urmează o linie pogresivă, pornind de la renunțarea la lume către sfârșitul care este viața trăită întru iubirea lui Dumnezeu.

2 Comentarii

  1. Prin lucrarea intitulata “Scara”, Sfantul Ioan Scararul ne arata drumul cel bun de la iubirea acestei lumi la iubirea celor sfinte, de la calea cea larga a patimilor la calea cea ingusta a mantuirii.
    Nadajduim sa urcam si noi, cu sarguinta si cu credinta, aceasta scara ale carei 30 de trepte ne invata, cu multa intelepciune, urmatoarele:
    1. Despre lepadarea si despartirea de viata desarta;
    2. Despre neimpatimire sau neintristare;
    3. Despre instrainare si despre cele din visurile tinerilor;
    4. Despre mucenicia barbatestii ascultari;
    5. Despre ingrijita si sincera pocainta si despre inchisoarea cea bine placuta lui Dumnezeu, a celor pedepsiti;
    6. Despre aducerea-aminte de moarte;
    7. Despre plansul care curata;
    8. Despre linistitoarea nemaniere;
    9. Despre tinerea de minte a raului (nutrirea unui gand de razbunare);
    10. Despre grairea de rau (barfeala);
    11. Despre tacere;
    12. Despre minciuna;
    13. Despre trandavie;
    14. Despre lacomie;
    15. Despre desfranare si despre curatenie;
    16. Despre iubirea de arginti;
    17. Despre saracie;
    18. Despre insensibilitate (indolenta)
    19. Despre cantarea de psalmi în adunari;
    20. Despre diferite privegheri;
    21. Despre temere;
    22. Despre slava desarta;
    23. Despre mandrie si despre necuratele ganduri;
    24. Despre simplitate, bunatate, inocenta si viciu;
    25. Despre umilinta;
    26. Despre discernamant, in care voi descoperi bogatie;
    27. Despre pustnicie (liniste) si singuratate;
    28. Despre rugaciunea pura si despre rabdare;
    29. Despre nepatimire (apatie);
    30. Despre iubire, speranta, credinta si luminare si in ce fel este posibila teologia.
    Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, ajuta-ne si ne miluieste pe noi, pacatosii! Amin!

Lasă un răspuns

Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *.